Assessments geven Bieze Food Group heldere inzichten

Eerste bedrijf in food-industrie neemt deel aan Smart Industry Assessment

Bieze Food Group (BFG) heeft als eerste bedrijf in de food-industrie gebruik gemaakt van het Smart Industry Assessment. Dat leverde het bedrijf heldere inzichten op. Evert Nijkamp werkt ruim 18 jaar bij Bieze Food Group, eerst als ICT Manager en sinds 2022 als directeur IT. Hij was nauw betrokken bij de twee assessments die BFG onlangs heeft uitgevoerd. Het bedrijf werd hierbij begeleid door Sina Salim, Innovatiemakelaar bij RCT Gelderland.

Digital maturity assessement (dma) geeft snel inzicht

Naast het Smart Industry Assessment heeft BFG gebruik gemaakt van het digital maturity assessment (dma) van EDIH. Dit stelt organisaties in staat om het huidige niveau van digitalisering te meten. Met de uitkomsten kan een bedrijf op een gestructureerde wijze werken aan het verbeteren van de digitale prestaties. De tool hanteert bij de beoordeling de volgende categorieën:

  • Algemeen digitaal volwassenheidsniveau: hoe ver staat de organisatie?
  • Digitale bedrijfsstrategie
  • Digitale gereedheid
  • Mensgerichte digitalisering
  • Data management
  • Kunstmatige intelligentie
  • Groene digitalisering

De uitkomst dient als een benchmark, waarbij de organisatie de eigen prestaties kan afzetten tegen die van sectorgenoten, zowel landelijk als internationaal. Het invullen van de vragenlijst die bij de tool hoort, kost ongeveer een uur. ‘De directe aanleiding om dit assessment in te zetten, werd ingegeven door het feit dat we aan het Smart Industry Assessment werkten. We merkten dat we meer inzicht wilden hebben in onze totale digitale positie. Met het dma kregen we daar binnen een uur een beeld van,’ zo vertelt Nijkamp. ‘Het invullen van de vragenlijst wees zichzelf. Ik vind wel dat de uitkomsten wat hoog over waren. Wat mij betreft mag daar wel meer verdieping in zitten. Onze totaalscore, uitgedrukt in een percentage, komt uit op 70%. Dat valt ons wat tegen, we hebben op meer gehoopt. Maar, we hebben begrepen dat dit in vergelijking met andere bedrijven een heel goede score is.’ Er zijn volgens Nijkamp geen uitkomsten bij die geleid hebben tot aanpassingen of veranderingen. Voor BFG is het resultaat de bevestiging van het feit dat ze qua digitalisering op de goede weg zijn. Met name op het onderdeel datamanagement is een zeer hoge score behaald. Als het gaat om de inzet van kunstmatige intelligentie liggen er nog kansen: ‘We zijn aan het kijken hoe we AI kunnen toepassen binnen onze bedrijven. Dat is uitdagend, voor ons als IT-ers, en voor de bedrijven zelf.’

Nieuwe inzichten door Smart Industry Assessment

BFG heeft dus ook het Smart Industry Assessment uitgevoerd. Tijdens dit assessment ga je als ondernemer onder begeleiding van adviseurs aan de slag met je bedrijf. Je krijgt inzicht in waar je staat ten aanzien van vele bedrijfscompetenties. Er worden onderwerpen behandeld als het business model, slimme producten, cybersecurity, productietechnologie en duurzaamheid. Bovendien breng je zo in kaart hoe de ambities van morgen eruitzien. Tenslotte krijg je inzicht in de potentiële stappen die je kunt zetten om het bedrijf verder te brengen. Het is een gestructureerde manier om na te denken over de toekomst van je bedrijf. BFG is het eerste bedrijf in de levensmiddelensector dat dit assessment gedaan heeft.

Waar staan we?

Nijkamp vertelt over de aanleiding om dit assessment aan te vragen: ‘Als Bieze Food Group maken wij een transitie door van een netwerk van bedrijven die actief zijn in de foodsector, naar een platform waarbij ketensamenwerking centraal staat. Hierbij nemen we de hele supply-chain voor onze rekening. Van producent tot professionele gebruiker. We vinden dat we hierin een vernieuwende, gidsende rol hebben. Onvermijdelijk komt tijdens zo’n proces de vraag: waar staan we nu qua digitalisering en waar willen we heen?’

Het team waarmee aan het assessment is gewerkt, bestond uit zeven directeuren van verschillende disciplines binnen het bedrijf. Denk hierbij aan de commerciële afdeling, productie, finance, logistiek, inkoop, HR en IT. ‘Heel bewust hebben de CEO en CFO geen zitting genomen in de werkgroep,’ vervolgt Nijkamp. ‘Op die manier konden we de discussie zo evenwichtig mogelijk houden. Dat bleek een hele goede beslissing te zijn. We hebben zo voorkomen dat zij een te zware stempel zouden zetten op de discussies.’

Verschil tussen bedrijfsactiviteiten

‘Tijdens het assessment kwamen we erachter dat er een groot verschil zat in benadering en manier van werken bij de operationele kant enerzijds en de commerciële en logistieke activiteiten anderzijds. We hebben daarom in het assessment een opsplitsing gemaakt, zodat we uiteindelijk voor allebei de kanten adviezen hebben opgehaald. Het verschil werd met name veroorzaakt doordat de commerciële en logistieke afdelingen al veel verder gedigitaliseerd zijn dan de operationele afdelingen. Een generieke uitkomst van het assessment zou dan minder relevant zijn geweest.’ Volgens Nijkamp heeft het team zo’n zes tot acht uur per persoon aan het assessment besteed. Hiervan zo’n twee uur ter voorbereiding. ‘Mogelijk was het rendement nog hoger geweest als we aan de gezamenlijke voorbereiding meer tijd hadden besteed. We hebben ons nu ieder individueel voorbereid, mogelijk hadden we dat al als team moeten doen, zonder de innovatiemakelaar erbij. Je merkte bij de eerste bijeenkomst dat iedereen het eerste half uur nog even z’n rol moest zoeken. Daarna werkte het overigens prima.’

Overigens merkt Nijkamp wel op dat de methodiek van het assessment gericht is op de maakindustrie. Met name als het gaat om zaken als productontwikkeling of (re)manufacturing. ‘Dan moeten wij nadenken over metaforen met als uitgangspunt “van fiets tot straaljager”. Ook hoe je samen met een klant tot een product komt, is in de maakindustrie wezenlijk anders dan in food. Met behulp van Sina kwamen we daar wel uit, maar het was even zoeken. Wat dat betreft zou het mooi zijn als er een assessment ontwikkeld wordt dat iets meer aansluit op de foodindustrie.’

Hoog ambitieniveau

‘Kijkend naar de uitkomsten, is duidelijk geworden dat we als groep een hoog ambitieniveau hebben. We zien dat we op een aantal onderdelen al heel ver zijn, met name aan de commerciële en logistieke kant. We hebben ook vastgesteld dat we aan de operationele kant, de productiekant, nog grote stappen kunnen zetten.’

Echte grote verrassingen zaten er niet in de uitkomsten. Nijkamp was wel zeer verrast door het feit dat Innovatiemakelaar Sina Salim zo goed in staat was om het bedrijf, de filosofie en de gedachten daarachter te begrijpen, doorgronden en toe te passen in het assessment. ‘We zijn geen eenvoudig, bedrijf. We bedienen uiteenlopende markten, hebben tal van activiteiten en de mate van volwassenheid per bedrijfsonderdeel verschilt. Sina had dat heel snel helder voor ogen. Dat hielp ons enorm.’

Aangezien het assessment pas recent is afgerond kan Nijkamp nog niet veel vertellen over de effecten ervan. Wel over de activiteiten waar in eerste instantie de focus op ligt. ‘Net zoals veel andere bedrijven in de foodsector, hebben wij nog redelijk traditionele productiebedrijven. Het handmatig instellen van machines is niet ongebruikelijk. We sturen tot op zekere hoogte wel al op data, maar dat is echt een aandachtspunt voor de komende periode.’

Tip voor andere ondernemers

‘Mijn eerste tip is: doe een assessment. Het dwingt je namelijk om heel gestructureerd na te denken over waar je staat, waar je naartoe wilt en hoe je realiseert daar te komen. Dat is enorm waardevol. Mijn tweede tip: bereid met je team het assessment goed voor, die investering in tijd betaalt zich tijdens het proces uit.’


Wilt u ook gebruik maken van het Smart Industry Assessment? Klik dan hier 


Over Bieze Food Group

Bieze Food Group (BFG) is een Europees platform voor ultraverse, koelverse en vriesverse producten in de voedingsindustrie. De geschiedenis van het bedrijf gaat terug tot 1956, als F.E. Bieze Import wordt opgericht. De heer Bieze gaat in die jaren met een VW Kever met caravan erachter op pad om consumenten kennis te laten maken met zijn producten. In 1986 wordt Bieze overgenomen door het Duitse familiebedrijf Wernsing Food Family. In de jaren erna volgen nog tal van overnames en fusies.

Met een breed ketennetwerk verbindt BFG producenten, leveranciers en afnemers op een duurzame en toegankelijke manier. De groep bestaat uit diverse productiebedrijven, handelsbedrijven en servicebedrijven in Nederland, België, Frankrijk en Spanje. Samen met internationale ketenpartners helpt BFG ondernemers in de hele voedingsketen vooruit. Een van de recente activiteiten van BFG is QSTA. Sinds 2021 kunnen foodprofessionals bij dit online platform dagelijks versproducten bestellen, zonder minimale afnamehoeveelheid. De producten worden de volgende dag geleverd.

Bekijk alle resultaten