Alle resultaten

(On)opvallend: Nijhuis Mitech wil de beste zijn

We rijden er langs, vaak zonder dat we er bij stilstaan: bedrijventerreinen. We zien een hal, een logo, een kantoor en dat is het. Onopvallend dus, maar niet zelden zijn die bedrijven binnen hun branche juist opvallend. Om die reden kijken we in deze rubriek achter de puien van de bedrijven en laten we de ondernemers aan het woord. Vermoedelijk zul je het, na lezing van de artikelen, met ons eens zijn: achter die gevels gebeuren de mooiste dingen...
Samenwerking
(On)opvallend: Nijhuis Mitech wil de beste zijn

(On)opvallend: Nijhuis Mitech wil de beste zijn

We rijden er langs, zonder dat we er vaak bij stilstaan: bedrijventerreinen. We zien een hal, een logo, een kantoor en dat is het. Onopvallend dus, maar niet zelden zijn die bedrijven binnen hun branche juist opvallend. Om die reden kijken we in deze rubriek achter de puien en laten we de ondernemers aan het woord. Vermoedelijk zul je het, na lezing van de artikelen, met ons eens zijn: achter die gevels gebeuren de mooiste dingen. 

Nijhuis MitechIn Winterswijk zit bijvoorbeeld Nijhuis Mitech. „Wij maken de beste ontharingskrabbers voor varkens van de wereld”, zegt Carolien Nijhuis stellig. Zij is samen met haar vader eigenaar van het bedrijf. De producten worden wereldwijd geleverd.

„Als je in deze branche voet aan de grond wil krijgen en houden, móet je de beste willen zijn”, meent Nijhuis. In 2000 begon het bedrijf met de handel in ontharingsproducten van varkens, maar de kwaliteit van die producten bleek onvoldoende. In 2005 besloot vader Nijhuis ze daarom zelf te gaan maken. „We willen rustig meer marktaandeel verwerven door iets goed te doen”, aldus Nijhuis. Is een varken niet goed ‘gepoetst’ dan legt dat de hele slachtlijn stil. Dit kost de slachthuizen veel geld. Daarom is een betrouwbaar en slijtvast product essentieel. Nijhuis Mitech begrijpt dit. Gezocht werd naar een veerkrachtige grondstof.

De combinatie van kwalitatief hoogwaardige grondstoffen, de mogelijkheid om maatwerk te leveren en een efficiënte productie (lean) zorgden ervoor dat het bedrijf ook in crisistijd groeide. Carolien, toen nog marketingmanager in het westen van het land, raakte enthousiast en zegde haar baan op om haar vader in het bedrijf te helpen. Sinds een jaar is ze zelf uit de productie gestapt om zich meer op de organisatie en acquisitie te focussen en heeft teammanager Sander Steenhuizen die rol volledig van haar overgenomen. Er werken nu elf mensen inclusief een flexibele schil van uitzendkrachten en afgelopen jaar groeide de productie met 25 procent. De wens is om over vijf jaar nog eens verdubbeld te zijn. Het machinepark wordt hier al op voorbereid.

Ondertussen kijkt Nijhuis naar mogelijkheden om meer te doen. Niet alleen in de vorm van uitbreiding met andere rubberen producten, maar ook verbeteringen in het productieproces en de reductie van afvalstromen. RCT-makelaar Harold Vulink bracht hen hiervoor in contact met andere partijen en de eerste proef is zojuist gedaan om afval te shredderen voor hergebruik. De blokjes die daaruit ontstaan kunnen worden hergebruikt in bijvoorbeeld paaltjes en Nijhuis ziet ook al andere mogelijkheden voor het afval.

Bekijk alle resultaten